Minerva

Na de Tweede Wereldoorlog begon het Belgische bedrijf Minerva met het bouwen van voertuigen onder licentie. In 1951 was het Belgische leger op zoek naar een nieuwe lichtgewicht 4x4 dus Minerva benaderde Rover om hun Series 1 onder licentie te produceren. Rover/Minerva nam het op tegen Willys en won het contract. Volgens de regeling bood Rover volledige technische assistentie en compleet gedemonteerde kits (CKD-kits) bestaande uit een chassis, motor en transmissie. Minerva zou dan een stalen carrosserie bouwen die voldeed aan de eisen van het Belgische leger. Doordat ze de mogelijkheid misten om de gebogen vleugels te produceren, hebben Minerva voertuigen een kenmerkende schuine vleugelvorm in vergelijking met de Land Rover Series I. Tussen 1952 en 1955 kwamen er bijna 8500 militaire Minerva Land Rovers van de band. Minerva produceerde korte tijd ook een versie van de 86" Series 1. Deze was voornamelijk voor de civiele markt bestemd. Alle contracten tussen Minerva en Land Rover werden in 1956 beëindigd na een contractgeschil omdat Land Rover ook op de Belgische markt wou komen. Door verminderde productie ging Minerva in 1958 failliet. Het Belgische leger had naast gewone Minerva’s ook uitvoeringen als ambulance, een versie met radio of mitrailleur, paraversie, leswagen en gepantserd voertuig. Een heel speciale uitvoering is een brandweer voertuig van de Belgische Luchtmacht dat poederblussers vervoerde om interieurbranden van vliegtuigen te blussen.

Heel veel informatie over Minerva specifiek is er niet terug te vinden, clubleden met een Minerva zullen u graag te woord staan indien u meer informatie zoekt.

Wie graag meer wil weten over de Land Rover Minerva, neemt best een kijkje op volgende websites:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Minerva_(Belgisch_bedrijf)

https://amklassiek.nl/minerva-tt/2017/03/19/

www.croisiereminerva.be